Dobre pomysły nie przychodzą same! Co więcej, droga między dobrym pomysłem a sukcesem koncepcji bywa usiana niepewnością i trudnymi chwilami. Mnożą si

Dobre pomysły nie przychodzą same! Co więcej, droga między dobrym pomysłem a sukcesem koncepcji bywa usiana niepewnością i trudnymi chwilami. Mnożą się wątpliwości. Jak zyskać pewność, że podejmujesz dobra decyzję biznesową i właśnie ten pomysł odniesie sukces w prawdziwym życiu? I jak dowiedzieć się o tym wszystkim szybko — bez nieskutecznych burz mózgów i niekończących się dyskusji? Dzięki książce "Pięciominutowy sprint" dowiesz się, czym są i jak przeprowadzać sprinty, aby znaleźć rozwiązania trudnych problemów. Jeśli masz wątpliwości, czy sprinty są odpowiednim modelem pracy dla Twojego zespołu, przeczytaj najczęściej zadawane pytania, na które odpowiadają sami autorzy! --- Czy jestem w stanie przeprowadzić sprint, nie mając wcześniejszego doświadczenia? Tak. W tej książce znajdziesz wszystko, czego potrzebujesz. Tak naprawdę jesteś dużo lepiej przygotowany niż my, kiedy zaczynaliśmy!   Czy sprint zajmuje wiele godzin? Nie. Sprint wymaga od każdego uczestnika około trzydziestu pięciu godzin pracy. Zespół musi być wypoczęty, aby utrzymał koncentrację i pracował jak najwydajniej. Wrócisz do domu na obiad.   Czy uczestnicy sprintu przegapią wiele z codziennej pracy? Można tak powiedzieć. Nie da się poświęcić trzydziestu pięciu godzin na sprint, równocześnie wykonując regularną pracę. Ale jako że sprint trwa od 10:00 do 17:00 każdego dnia, uczestnicy mają możliwość poświęcenia czasu rano na inne zadania.   Czy sprint sprawdza się w przypadku dużych firm? Tak. W przypadku dużych firm może być jednak trudno znaleźć czas Decydującemu i innym ekspertom. Skoncentruj się na umówieniu spotkań z nimi w poniedziałek i upewnij się, że Decydujący wyznaczył inną osobę mogącą działać w jego imieniu podczas całego sprintu.   Czy sprint sprawdza się w przypadku sprzętu? Tak. Największym wyzwaniem dla sprintów dotyczących sprzętu będzie wykonanie prototypu. Oto trzy techniki tworzenia prototypu sprzętu w ciągu jednego dnia: zmodyfikuj lub rozbuduj istniejący produkt, nawet jeśli jest on niekompletny. Wykorzystaj drukarkę 3D lub inną technikę szybkiej produkcji, by wykonać prototyp od zera. Stwórz ulotkę pozwalającą klientom zareagować na produkt, którego w rzeczywistości nie widzieli. Więcej szczegółów znajdziesz w rozdziale 14.   Czy sprint sprawdza się w przypadku [tu wpisz produkt lub usługę, dla których trudno wykonać prototyp]? Prawie na pewno. Skoncentruj swoje myśli na prototypie, a niemal wszystko okaże się możliwe. Więcej szczegółów znajdziesz w rozdziale 13.   Czy sprint sprawdza się w przypadku organizacji non profit? Tak. Organizacje non profit, podobnie jak startupy, stają przed dużymi wyzwaniami i muszą się mierzyć z ograniczonymi środkami. W tym przypadku inna może być definicja „klienta docelowego”, ale pytania, na jakie muszą odpowiedzieć organizacje non profit, często dotyczą funduszy, public relations i usług społecznych; do każdej z tych kwestii można się odnieść, wykonując prototyp i testując go na prawdziwych ludziach.   Czy sprint sprawdza się w sali wykładowej? Tak. Największym wyzwaniem w przypadku sprintu prowadzonego na uczelni będzie zaplanowanie go. Jeśli jesteś w stanie znaleźć na niego pełen tydzień, do dzieła! Ale jeśli grupa spotyka się jedynie raz czy dwa razy w tygodniu na kilka godzin, musisz wykazać się kreatywnością. Na uniwersytetach Columbii i Stanford profesorowie zmienili program sprintu, tak by studenci realizowali jeden „dzień” podczas jednego bloku zajęć (albo w sali wykładowej, albo jako pracę domową). Rozdzielenie procesu w ten sposób eliminuje jednak jego ciągłość, a każdorazowe wciągnięcie się w temat pożera czas. Pomóż studentom, zachęcając ich do robienia wielu zdjęć. Jeśli to możliwe, pozwól im zachować mapy, pytania sprintu i inne notatki zapisane w notesach lub czymś podobnym.   Czy da się poprowadzić sprint dla członków zespołu znajdujących się w różnych miejscach? Być może. Poprowadzenie sprintu dla osób, które fizycznie nie są obecne w tym samym pomieszczeniu, jest trudne. W przypadku poniedziałkowej części „Zapytaj ekspertów” oraz obserwowania wywiadów w piątek łatwo to obejść za pomocą wideokonferencji. Ale jeśli chcesz uwzględnić te osoby podczas innych kroków, musisz wykazać się pomysłowością. Najważniejsza kwestia: nic z tego, co dzieje się na kartce lub na białej tablicy, nie sprawdzi się najlepiej w przypadku osób obecnych zdalnie. (Miejmy nadzieję, że już niebawem otrzymamy technologię, która rozwiąże ten problem, ale jeszcze jej nie znamy).   Czy mogę wykonać sprint samodzielnie? Powiedzmy. Nie spodziewaj się, że sprint solo będzie równie skuteczny co sprint z całym zespołem. Ale rozmawialiśmy z ludźmi, którym się powiodło, a techniki znane ze sprintu mogą się sprawdzić także w pracy indywidualnej. Na przykład możesz ustawić zegar i zmusić się do wymyślenia kilku rozwiązań danego problemu. Wykonaj prototyp swojego pomysłu, by odpowiedzieć na konkretne pytania, zanim rozpoczniesz implementację. Zerknij niżej, by przeczytać więcej wskazówek dotyczących wykorzystania poszczególnych części sprintu.   Czy możemy poprzestać na wyborze obiecujących pomysłów? Nie. Często słyszymy to pytanie i zdajemy sobie sprawę z tego, jak kusząca jest to opcja. Kiedy już zidentyfikujesz obiecujące pomysły, możesz łatwo przeskoczyć do etapu tworzenia ich na poważnie. Problem jest następujący: pomysły, które w środę wydają się idealne, często wykazują wady na piątkowym teście. Jeśli będziesz kontynuować sprint, wykonasz prototyp i przetestujesz go, Ty i Twój zespół dowiecie się, czy te pomysły naprawdę są tak dobre, jak się wydaje.   Czy możemy poprowadzić sprint, który potrwa dzień, dwa lub trzy? Nie zalecamy tego. Jeśli skompresujesz czas sprintu, to albo nie wykonasz prototypu i testu (patrz wyżej), albo będziesz pracować zbyt długo każdego dnia i się wypalisz. Żadne z tych rozwiązań nie przyniesie dobrych rezultatów.   A co z czterodniowym sprintem? Może. Jeśli zespół ma już doświadczenie w prowadzeniu sprintów, może skompresować aktywności z poniedziałku, wtorku i środy do dwóch dni. Nie powinieneś jednak skracać czasu tworzenia prototypu ani testowania go — na każde z tych zadań potrzeba jednego pełnego dnia.   Jeśli właśnie skończyliśmy sprint, czy nasz kolejny sprint może być krótszy? Tak. Kolejne sprinty stanowią wyjątek od reguły pięciu dni. Jako że masz już mapę i prototyp, jak również wyniki pierwszego testu, które pomogą Ci stworzyć nowe rozwiązania i podjąć decyzje, często możesz poprowadzić kolejny sprint szybciej. Dwie rzeczy się nie zmieniają: wciąż potrzebujesz realistycznego prototypu i testu na pięciu klientach.   Czy można wykorzystać elementy sprintu, nie przeprowadzając całego procesu? Tak. W przypadku dużych wyzwań przeprowadź sprint od początku do końca. Jednak wiele technik poznanych podczas sprintu można wykorzystać w innych okolicznościach. Jeśli musisz podjąć drobną decyzję podczas spotkania, wypróbuj „Notuj i głosuj” (rozdział 11.). Jeżeli frustruje Cię jakiś problem, spróbuj stworzyć notatki „Jak możemy” (rozdział 6.). Jeśli rozmawiasz o abstrakcyjnych rozwiązaniach, urealnij je, wykonując czteroetapowy szkic (rozdział 9.). Każde spotkanie zyska dzięki zegarowi Time Timer (rozdział 3.) i Mediatorowi, spisującemu notatki na białej tablicy (rozdział 2.). Możesz też w dowolnym momencie przeprowadzać wywiady z klientami (rozdział 16.) — zarówno w przypadku prototypu, realnego produktu czy produktu konkurencji, jak i nawet bez produktu. Gwarantujemy, że się czegoś nauczysz.   Czy piątkowy test to zogniskowany wywiad grupowy? Nie. Zogniskowany wywiad grupowy to około dziesięciu klientów jednocześnie omawiających jakiś temat. Takie wywiady są narażone na problemy związane z najgorszymi elementami dynamiki grupy: nieśmiałe osoby nic nie mówią, wygadani mówią za dużo, pojawia się pustosłowie, a opinie formułowane przez grupę nie odzwierciedlają tak naprawdę niczyjego zdania. Z kolei piątkowy test stawia na indywidualne rozmowy i obserwowanie aktualnej reakcji klienta. Podczas tych wywiadów możesz wierzyć temu, co widzisz.   Czy piątkowy test możemy przeprowadzić zdalnie, przez telefon lub za pomocą wideokonferencji? Tak, ale trzeba zachować ostrożność. Nasz partner Michael Margolis stale przeprowadza testy zdalne, podczas których wykorzystuje oprogramowanie do wideokonferencji, by udostępniać ekran komputera i przeprowadzać wywiady z klientami. Ale to trudniejsza forma wywiadu. Będziesz musiał jeszcze mocniej się wysilić, by zaangażować klienta, uspokoić go i zachęcić do myślenia na głos. Technologia stanowi zaś kolejne wyzwanie. Nie warto tracić cennego czasu na instalację i ustawianie oprogramowania do wideokonferencji, poćwicz więc przed wywiadem i prześlij wcześniej klientowi instrukcję, jak się połączyć.   Czy możemy przetestować nasz prototyp z mniej niż pięcioma osobami? Nie. Po wywiadach z czterema klientami zwykle trudno jest dostrzec wzorce. Po pięciu staje się to proste. (Przyjrzyj się wykresowi autorstwa Jakoba Nielsena w rozdziale 15., by lepiej zrozumieć to zjawisko). Jeśli zaplanujesz pięć wywiadów, ale zjawią się tylko cztery osoby, może jakoś sobie poradzisz. Ale nie umawiaj się z góry na cztery albo mniej wywiadów.   Czy możemy przetestować prototyp z rodziną i przyjaciółmi? Nie. Możesz zawierzyć wynikom wywiadów z klientami jedynie wtedy, gdy wybrane osoby pasują do profilu Twojego klienta docelowego. Nawet jeśli Twoi przyjaciele czy członkowie rodziny spełniają te kryteria, pojawia się inny poważny problem: są uprzedzeni albo przynajmniej wiedzą za dużo. Podczas testu zależy Ci na szczerych reakcjach prawdziwych klientów — a nigdy tego nie otrzymasz w przypadku osób, które Cię znają.   Co z przypadkowymi osobami ze Starbucksa? Raczej nie. Jeśli tworzysz produkt dla przypadkowych osób, które przesiadują w Starbucksie, to może się udać. Ale nawet wtedy będziesz pewnie potrzebował dodatkowej rundy rozmów, by znaleźć pięciu idealnie dopasowanych klientów — stałych bywalców Starbucksa, samotnych rodziców, osoby podróżujące służbowo itd.   Czy warto czasem przeprowadzać wywiady z klientami przed sprintem? Tak! Wiemy, jak trudno znaleźć czas na przeprowadzenie wywiadów z klientami przed sprintem. Zwykle nie jesteśmy w stanie tego zrobić. Ale jeśli masz taką możliwość, ten rodzaj „badań wstępnych” zapewnia znacznie lepszy start. Jest to pomocne szczególnie wtedy, kiedy zaczynasz od zera i nie wiesz zbyt wiele o klientach czy ich sposobie korzystania z produktu. Przykładowo firma Blue Bottle nigdy wcześniej nie sprzedawała kawy w internecie, dlatego przeprowadziliśmy wywiady z miłośnikami kawy przed rozpoczęciem sprintu, by lepiej zrozumieć, w jaki sposób kupują kawę w sieci.   Czy znajdę gdzieś więcej źródeł? Tak. Odwiedź witrynę thesprintbook.com, by znaleźć więcej (anglojęzycznych) informacji o sprintach.   Co jeśli nie znalazłem tu odpowiedzi na swoje pytanie? Uwielbiamy odpowiadać na pytania dotyczące sprintów. Najlepiej skontaktować się z nami za pośrednictwem Twittera. Jake to @jakek, John to @jazer, Braden to @kowitz, a nasz zespół to @GVDesignTeam.    


Fragment pochodzi z książki "Pięciodniowy sprint. Rozwiązywanie trudnych problemów i testowanie pomysłów" Jake'a Knappa, Johna Zeratsky'ego, Bradena Kowitza (Wydawnictwo Helion/Onepress 2017).Książka >>Ebook >>